Give us a like and we'll keep you in the loop.

Infomagazine Communicatiemanagement Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen

Zelf aan de slag met een product of dienst

Je moet een product of dienst helemaal zelf uitwerken. Wat doe je dan? Hoe zit dat in elkaar? En vooral, wat vinden studenten en lectoren eigenlijk van deze workshop? We vroegen het aan lector InDesign en Illustrator Mark Van Varik en student 3PRV Julien Teerlynck, die de workshop net achter de rug heeft.

Julien Teerlynck, student 3PRV, met lector Mark van Varik
Julien Teerlynck, student 3PRV, met lector Mark van Varik

Wat houdt de workshop precies in?

Mark: “In eerste instantie is het natuurlijk de theorie in de praktijk brengen. Ten tweede is het ook samenwerken, en dat is heel belangrijk. Het is de theorie die je hebt meegekregen, die zich verspreidt over de verschillende domeinen, die je dan toepast. Je schrijfvaardigheden worden getest bij copywriting, je leert digitale output te creëren door een website te maken, je neemt foto’s en je maakt ook kennis met de basistechnieken van grafische programma’s zoals Indesign of Illustrator. Je mag niet onderschatten hoeveel je daar eigenlijk bij leert. Je leert rondom een object te denken. Je ontwikkelt niet alleen zelf een product, maar ook alles wat daar qua grafische elementen bij komt kijken. Je leert hoe iets in elkaar steekt vanuit meerdere perspectieven. Daarnaast leer je ook ontdekken waar alles terechtkomt. Je leert bijvoorbeeld waaraan je moet denken wanneer je een tekst schrijft die in een folder zal komen.”

Je leert rondom een object te denken.

Julien: “Ik kan mij daar wel bij aansluiten. Ik vond het een heel interessant lessenpakket. Sommige facetten waren natuurlijk interessanter dan andere. Fotografie en Photoshop lagen mij iets minder, maar er zijn altijd dingen die je minder graag doet. Het is leuk om al deze facetten samen te brengen zodat je tot een goed eindresultaat komt. Het enige wat ik jammer vond, is dat de contactmomenten met de lectoren ver uit elkaar lagen. Je krijgt iets aangeleerd in week 1, maar daar kom je pas op terug in week 3. Dan ben je natuurlijk al een heleboel vergeten. Vooral bij Photoshop had ik dat heel erg. Er zijn zoveel verschillende tools, daar ben je niet zo snel mee weg.”

Vind je dan dat je te weinig achtergrond hebt om aan de workshop te beginnen?

Julien: “Met Photoshop had ik nog geen achtergrond. Tijdens de les zelf lukte het mij wel: alles wordt voorgedaan en uitgelegd. Je doet dan eigenlijk de lectoren na en dan lukt alles, dat is wel plezant. Twee weken later ben je natuurlijk alles weer vergeten.”

Mark: “Het vormt inderdaad soms een obstakel. Het is zo dat de workshop vroeger maar een semester duurde. Daardoor werd alles veel sneller opgevolgd door de lectoren, maar dat betekende natuurlijk ook dat wij veel meer werk hadden op korte tijd. Dat was niet haalbaar voor alle lectoren. Daarom is het nu verspreid over een heel jaar. Dat maakt het voor de lectoren veel haalbaarder, maar voor de studenten zijn de contactmomenten dan natuurlijk ook meer verspreid. Ik ben het wel met Julien eens: het is niet altijd eenvoudig. Zulke praktische dingen kan je niet zomaar aanleren, je moet dat oefenen.”

Ik had niet gedacht dat we zoiets ooit echt zouden moeten maken.

Waardoor zijn jullie verrast?

Julien: “Ik denk dat ik mezelf verrast heb. Je werkt een heel jaar aan een booklet of folder. Zulke folders zien er altijd heel knap uit en ik had niet gedacht dat ik zelf zoiets kon maken. Wanneer je dan in de printshop je folder laat afdrukken, ben je toch een beetje trots op jezelf. Ik had niet gedacht dat we zoiets ooit echt zouden moeten maken.”

Mark: “Ik vind het leuk dat jij de workshop op die manier ervaren hebt, Julien! Dat is een beetje de bedoeling natuurlijk, dat het een gevoel van voldoening geeft. De knappe resultaten elk jaar verbazen mij keer op keer.”

Interview met Mark van Varik en Julien Teerlynck
Interview met Mark van Varik en Julien Teerlynck

Vinden jullie de workshop een goede aanvulling op het diploma?

Julien: “Ja en nee. Mijn vader zelf heeft een communicatiebedrijf. Hij moet dus zelf ook websites of folders verbeteren qua tekst en lay-out, maar hij maakt die zelf nooit. Dat wij het dan wel allemaal zelf moeten maken, lijkt dan een beetje overbodig. Het is natuurlijk wel zo dat je alles moet herkennen. Je moet wel een beetje kennis van zaken hebben. Dat leer je wel het beste door het zelf te doen.”

Mark: “Ik denk wel dat het een goede aanvulling is op het diploma. Als het aan mij ligt zou iedereen alleen maar workshops hebben op school. Dat is volgens mij de beste manier om dingen te leren. Je pikt dingen veel sneller op door ze te doen en te ontdekken. Dat is natuurlijk niet haalbaar. In deze workshop vind ik het, zoals ik al eerder zei, goed dat studenten rond een object heen leren kijken. Ook als je dat, zoals Julien zegt, misschien later zelf niet hoeft te doen, je hebt het dan toch allemaal eens een keer gedaan. Volgens mij is deze workshop een essentiële aanvulling op het diploma. Je zou er heel weinig aan hebben moest deze workshop volledig theoretisch benaderd worden.”

Als het aan mij ligt zou iedereen alleen maar workshops hebben op school.

Het feit dat de kennis van Photoshop of Indesign dan misschien niet zo groot is na de workshop, is geen probleem?

Julien: “Je bent er natuurlijk wel mee bezig geweest.”

Mark: “Er zijn twee dingen die van belang zijn. Ten eerste hebben onze alumni het heel vaak nodig, dat merken we op in bevragingen. We weten dus zeker dat het belangrijk is dat het wordt behandeld. Voor Julien, en ook voor andere studenten in dezelfde situatie, is de drempel ook een stuk lager geworden. Je hebt er ooit mee gewerkt, dat fris je makkelijk weer op.”

Julien: “Als je jezelf echt op Photoshop of iets dergelijks wil toespitsen, kan je natuurlijk beter grafisch ontwerp gaan studeren. Communicatiemanagement is nu eenmaal een brede richting. Je kan er veel kanten mee uit, maar daardoor wordt er op alles misschien niet zo diep ingegaan. Dat is een keuze die je maakt wanneer je voor deze studierichting kiest.”

Mark: “Daarnaast zijn er ook veel mogelijkheden om de dingen zelf verder uit te diepen. Als je echt gebeten bent door Indesign of Photoshop, zijn er online een heleboel mogelijkheden om je kennis te verruimen.”

Communicatiemanagement is nu eenmaal een brede richting, je kan er veel kanten mee uit.

Is dat ook de strategie van de workshop?

Mark: “Ik vrees dat gedacht wordt dat je na deze workshop effectief alles kan. Dat is natuurlijk niet zo. Het is eerder een kennismaking. Ik denk wel dat je een goede basis hebt nadat je de workshop doorlopen hebt.”

Julien: “Dat klopt. Het ging best vlot, ook omdat ik het leuk vond. Ik denk wel dat het later handig kan zijn. Nu in het derde jaar bijvoorbeeld komt het al van pas omdat we zelf een magazine moeten maken. De basis heb ik zeker al wel meegekregen.”

Zijn de contactmomenten belangrijk?

Julien: “Ik denk het wel. Dan weet je ook meteen of je goed bezig bent of niet. Als er dan iets niet klopt, kan je dat meteen aanpassen. Je verliest niet onnodig tijd.”

Mark: “Dit jaar heb ik zelf tutorials gemaakt die de studenten thuis kunnen bekijken. Daardoor heb ik tijdens de lessen veel meer tijd om elke student individueel te begeleiden en te helpen. Het grote voordeel is dat ze zichzelf kunnen onderwijzen. De tutorials zijn altijd beschikbaar op Blackboard. Volgens mij gaat het op die manier vlotter dan de voorbije jaren. Het blijven moeilijke programma’s en dankzij de tutorials kunnen de studenten bepaalde onderwerpen meerdere keren bekijken tot ze het echt onder de knie hebben.”

Hebben jullie tips voor toekomstige studenten?

Julien: “Je hoeft geen basis te hebben op voorhand, maar als je tijdens de workshop moeite doet om mee te zijn lukt het wel.”

Mark: “Mijn enige tip is dat je er gewoon mee aan de slag moet gaan, je moet het echt doen. “Al doende leert men” is hier echt wel van toepassing, je mag het niet laten liggen. Als je dat doet, is het moeilijk om niet te slagen.”